Klik Untuk maklumat Lanjut

Showing posts with label Hidup Berjiran. Show all posts
Showing posts with label Hidup Berjiran. Show all posts

Wednesday, November 27, 2013

Sotong Oh Sotong dan Resepi Nasi Lemak + Sambal Sotong



Tetiba muncul nasi lemak kan.
Sebenarnya dah dari hari Ahad berhajat nak masak Nasi Lemak.

Tapi kesihatan tak mengizinkan.
Maka semalam lah baru dapat lunaskan hajat.
Itupun selepas pergi beberapa kedai cari kelapa tak dapat- dapat.
Ikut hati dan perasaan aku nak je beli santan kotak tu.
Tapi laki pula tak suka.

Balik kerja, sampai rumah terus gigih memasak.
Sotong memang penuh 1 peti beku tu sebab laki aku dah 3 malam berturut- turut pergi mencandat.
Semalam pula hari ke 3 aku masak sotong.
Mula dengan Tomyam Sotong, lepas tu Sotong Celup Tepung dan malam semalam jadi lah Sambal Sotong.
Aku masak simple je.
Nasi lemak, Sambal Sotong, Ikan Masin Tenggiri Goreng Bawang lepas tu Timun.
Masak nasi 4 cawan setengah.
Dapat la aku laki bini makan.
Lepas tu Kak Ana, Teh, Kak Pie dengan Qaseh.
Lepas tu kawan laki aku, Mat makan sepinggan.
Then Kak Dewi datang tapau bawa balik.

Aku memang suka masak banyak- banyak.
Suka nak menjamu orang walaupun sedar kadang- kadang masak bukan sedap sangat pon.
Tapi bayang lah.
Tak bestnya setakat nak masak untuk aku sepinggan dan laki sepinggan.
Masak dan memberi orang makan tu satu kepuasan aku rasa.
Tak kisah kalau orang tak puji pon.
Cukuplah sekadar tengok orang makan masakan kita, kalau siap tambah tu memang lagi happy rasa.

Dah terlanjur bubuh gambar Nasi Lemak Sambal Sotong tu, aku sertakan lah resepi.
Resepi aku memang simple je.

Nasi Lemak.

Beras aku guna ni, kalau beras secawan maka cecair (santan) bersamaan 1.5 cawan
So kalau 4 cawan beras, santan tu 6 cawan la ye.

Beras mula- mula cuci, lepas tu rendam dalam air selama 20- 30 minit.
So sambil rendam tu bolehlah prepare bahan lain.
Kenapa rendam?
Aku pun tak tau kenapa.
Tapi pernah aku buat Nasi Lemak tak rendam beras, nasi jadi keras- keras sikit la.
Tak feel nasi nya.

Bahan lain nak letak masa masak nasi tu.
Serai diketuk
Halia hiris nipis dan potong panjang- panjang
Bawang putih diketuk
Bawang merah kecil hiris nipis
halba (kalau ada, aku tak letak semalam)
Daun pandan
Garam secukup rasa.

Sambal Sotong Simple

Sotong potong ikut suka korang nak tebal ke tipis. Ikut kesesuaian size sotong tu la.

Bahan Kisar
Lada kering yang dah direbus
Bawang Besar
Bawang Putih
Halia
Belacan
(kisar guna air suam la kalau boleh sebab nak bagi belacan larut betul)

-Panaskan minyak, masukkan bahan kisar tadi. sampai naik bau dan nampak minyak dah timbul masukkan air asam jawa dan sos cili. Lepas tu masukkan sotong dan bawang besar yang korang hiris tebal sikit. Bawang ni optional sebenarnya. Tak nak letak pun tak apa. Then kalau ada sos ikan/ kicap sotong boleh je nak tambah. Kalau pekat sangat tambah lah air. Lepastu masukkan garam dan gula.

Senang je.
Laki aku tak suka Sambal yang pekat- pekat macam Sambal Tumis Bilis tu. So, kalau masak Nasi Lemak biasanya akan buat Sambal Udang or Sambal Sotong macam ni.


Sent from Samsung Mobile

Tuesday, April 17, 2012

Longchamp lagi?


Last week sampai.
Kegilaan kan!
hehehhehhehhe.
Tak adalah.
Longchamp ni makcik aku nak.
Orang kampung sekarang pun dah pandai tau nak beli branded item.

Aku memang kenan kat kaler ni.
So, belilah  lepas dapat gaji baru ni.
Bila dah sampai, makcik aku kata dia suka.
So, jual kat dia lah.
Yang kaler fuschia aritu pun tak jadi nak buat koleksi.
Ada orang nak.
Pun selamat dijual.
Orang kat sini banyak duit tau.
Bila- bila masa je nak beli itu ini boleh.
Ye lah, rata- rata orang sini kan bisnes.
Cuma diaorang kurang tau pasal jenama.
Kebanyakannya just tau brand yang ada sekitar Kuantan or JB.

Aku ni kira macam membawa perubahan tau.
*perasan okeh*
Ye la, macam MIL aku.
Dulu dia just beli handbag jenama Polo yang ada kat Parkson tu.
Up sikit pon, Sembonia, Bonia tu semua.
Tapi sejak ada aku, baru start intai- intai brand lain sebab menantu adalah peminat handbag tegar.
*walaupun duit untuk beli tak ada, tapi aku tau banyak*

Last time, makcik yang beli Longchamp Fuschia kaler tu dah suruh aku orderkan sling bag Nine West untuk anak dia. 
Ni aku tengah duk survey Coach handbag pulak untuk dia.
Kadang- kadang, diaorang ni tak kenal jenama. Macam makcik tu lah.
Nine West? tak pernah dengar pon.
So aku kena terangkan dulu, brand ni dari mana.. popular kat mana.. sesuai umur berapa... bila mata dan telinga dah terbuka. Barulah boleh beli.
hehehhehhe.

Now, dah ada beberapa orang yang bercita- cita nak beli designer handbag pulak.
Dan aku kenalah jadi their personal shopper!!!
Disebabkan aku ni business minded sikit, haruslah amik sikit komisyen itu ini.
Macam tu lah cara nak cari duit poket bagi orang yang tak ada kerja tetap macam aku.

Eh, cerita- cerita, lupa plak.
Yang sebelah bag tu, kaler pink tu dress baru.
Thepoplook lagi.
Jeweltone Maxi Dress.
Best jugaklah dress ni.
Tapi aku kena pakai dengan belt.
Sebab kat bahagian pinggang ada getah.
Tak cantik la kalau aku tak pakai belt.
*dah pakai belt pon belum tentu aku cantik*

:)

Monday, April 2, 2012

Selamat Pengantin Baru Orang Asing

Selamat berApril semua.
Sekejap je kan dah habis suku pertama 2012.

Last Saturday, ada wedding kat kampung aku ni.
Kenduri kahwin macam biasa, ada makan nasi minyak bagai.
Tapi yang kahwinnya bukan orang tempatan.
It's Korean+ US.
Jojo+ Thomas.

Motif nak buat kerja kawen kat tempat orang?
Diaorang ni memang dah sayang Tioman.
Dah lama dah diaorang berulang- alik masuk Pulau Tioman ni.
Diving purpose.
Stay pulak kebiasaannya kat chalet pakcik aku.
Tu yang kitaorang jadi kenal and dia memang rapat lah jugak dengan makcik pakcik aku tu.

Aku just dapat pergi majlis makan siang tu dengan resepsi malam.
Masa sarung cincin tak dapat tengok coz diaorang buat dalam air.
Gila cool kan.
Mentang- mentang sama- sama minat diving.
Jealous okeh!

Ni kompilasi *macam tajuk album je kan* gambar majlis siang.
Lauk- pauk adalah super best. Daging lembut, ayam masak macam masak merah tapi ada macam rasa rendang...sedaplah. Then tu acar ke rojak aku pon tak faham. Tapi memang sedap. Yang tak berapa sedap hanyalah dadih mango tu. Macam pahit- pahit sikit rasanya.

Ni lah pengantin perempuannya, JoJo.

Pengantin bersama Makcik Yah+ Makcu+ Farisya.

Kan sebelum ni aku cakap kulit aku terbakar kan. Tu nampak tak? Hitam kan muka aku.

Maxi skirt ni sebenarnya dah setahun lebih kot aku beli. Tapi baru 1st time pakai sebab lupa. lol

Gambar ni buat aku nampak pendek. tempat ni ala- ala photobooth la.

Ni picture aku dengan anak ikan aku. hahahhahah... bebel- bebel budak ni kena amik picture aku kat tengah panas.


Malam tu, tetiba dapat tau ada kenduri doa selamat. So, sebelum nak pergi meronggeng aku pi kenduri dulu.
Lauk kenduri pun sedap.
Tuan rumah buat kenduri coz rumah baru dia dah siap.
Lepas tu chalet diaorang pun akan beroperasi tak lama lagi.
Kenduri start lepas Isya'.
Aku balik dalam pukul 9.50.
Siap- siap kat rumah. Tukar baju semua kan. Ye lah, takkan nak pi tengok Reggae band pakai baju kurung kan. Tak ngamlah.
Alang- alang dah pukul 10 malam, aku tunggu laki balik dari resort.
Ingat nak pergi sama- sama.
Tapi dia malas nak pergi lagi. Penat.
So, aku pergi sendiri lah.
Sampai kat Nazri's Place, dah habis satu slot pun diaorang nyanyi. 
Tak pe, total ada 4 slot kot.
Sempat jugaklah aku amik picture sikit- sikit.
Laki datang dalam pukul 11.15.

Ni gambar masa aku mula- mula sampai. Layan cousin aku. papa dia baru belikan Canon tu. Tapi dia belum pandai guna sangat. Tu yang menuntut dengan aku yang ilmu tak semenggah ni. Btw, nama kitaorang hampir sama tau. Aku, Nazratul Azra. Dia Saidatul Azraa.
Papa dia adik beradik dengan mak aku. 
Sebab papa dialah aku terjebak duk kerja kat pulau ni dulu masa habis STPM. 
Then terjatuh cinta pulak dengan orang sini. 
hahahahhahha.

Eh, baju ulang tayang 2 malam lepas punya ek. Maklumlah baju baru, asal kering je nak pakai lagi. :)


Ajmal kuat sangat berjoget. Dari masa sampai kat sini memang dia tak berhenti- henti goyang. Sampai nangis- nangis tak nak balik. Diaorang kata, menurun papa dia. Sebab paksu tu masa muda memang kaki ronggeng.

Ma, Makcu and Mak Dah.

Ni lah band yang menghiburkan kami malam tu.

Pak Su tu dalam hati mesti cakap, bapak borek anak rintik. hahahhaha. Ajmal memang popular malam tu sebab ramai tourist amik gambar dia berjoget.


Sampai juling mata Ajmal berjoget. Farisya pulak malu- malu nak joget. Biasalah perempuan kan.

Ramai mat saleh yang joget. Orang kampung ada jugak, tapi yang muda- mudi lah. Sebab orang lama tak suka sangat lagu reggae. Diaorang suka band yang nyanyi lagu joget, dangdut, rock tu semua.

Lepak dengan Tahfiz dulu sebelum laki sampai. Budak ni baru form 3 tapi gila tinggi and besar badan dia.

Eh, perantin ni tak tukar baju tau dari siang. Kalau kita, harus 5 pasang baju satu majlis.

Haaaaa.... laki dah sampai. Tapi dia bukan layan sangat pun aku nak bergambar Y_Y. Eh, nampak tulang- tulang tu lah. Tapi nape tak kurus? 

Ni abang dive center Ray's Dive. Nama aku tak tau.

Ni pulak Andy. Keje sebelah rumah aku.

Yang ni Fahmi. Best kan diaorang pandai main api ni. Kalau adik ipar aku si Boboy ada, memang dia pemeriah acara main poi ni. 



Best tau majlis ni sebab buat kat beach. Tapi aku tak dapat makan kek.. huuuuaaarrggghhhh... sampai lambat kan. Kek cantik dan sedap tau (aku tau sedap sebab orang yang buat kek tu memang sentiasa buat kek sedap). 

Aku balik awal, 12.45 kot dah balik.
Majlis abis dalam pukul 3 pagi.

Ok, penat dah.
Jumpa lagi di next entry.
:)


Saturday, February 25, 2012

Boleh Makan Tak?

Jiran Jepun aku, Aki dan Aiko ada bagi biskut. Aku gembira ok nak makan. Tapi tetiba laki sound. Eh, tak ada cop Halal la. Aku pun tengok kat bahagian ingredients tu, tak ada pun yang meragukan. Bahan- bahan biasa je. Flavour pun rasa epal, strawberry. Makcik aku dah makan sekotak ok. Dia kata sedap. Lagipun biskut ni ada tulis dipasarkan oleh kilang kat Selangor. Jiran Jepun ni pun kata halal sebab tu dia belikan kami. Oh, lupa cakap, dia selalu bagi kami mekap jenama Shiseido. Adik dia kerja makmal Shiseido katanya.
Eh, kan nak cakap pasal biskut. Kalau korang, makan ke tak?