Klik Untuk maklumat Lanjut

Showing posts with label bebelan. Show all posts
Showing posts with label bebelan. Show all posts

Wednesday, May 8, 2019

Salam Ramadhan

Assalamualaikum w.b.t

Salam Ramadhan. dah masuk hari ketiga kita berpuasa untuk tahun ini. Hari pertama hari tu memang tak dapat bersahur dengan husband sebab aku baru balik outstation Ahad petang dari Kuala Lumpur. So, stay Kuantan 1 malam sebelum driver datang ambil pagi Isnin.

Sampai Kuantan sempatlah aku bershopping barang dapur sikit di Jaya Grocer. Beli apa-apa yang payah nak dapat kat pulau ni. Sayur pun aku beli sebab kat sini agak terhad pilihannya. Memang beli banyak barang, tapi officemate kata dia sanggup tolong angkut.. heheheh.


Ni baru separuh yang aku beli. Korang tengoklah, Daun Pandan pun beli. Bukan apa, kat rumah aku cuma ada tanam pokok Serai je, macam Daun Pandan ni kalau nak guna kebiasaannya minta rumah kawan-kawan. Tapi kadang malu juga kan asyik minta yang orang. So, harga pun 60 sen je tu. Apa salahnya beli je la.

Aku suka membeli kat Jaya Grocer ni sebab barang-barang biasanya memang nampak elok, susunan cantik, lantai kat bahagian barang basah pun kering bersih je... tak macam sesetengah tempat. Ya, ada barang yang agak pricey, tapi beli ikut keperluan lah kan. Dah kalau benda tu memang kau tau mahal, tapi kat tempat lain tak ada dan kau sangat memerlukan, beli je la. 

Petang, 1 Ramadhan tu aku balik Pulau Tioman naik feri jam 2.00 petang. Alhamdulillaj pukul 4.30 petang sampai kat rumah. Sempat-sempatkan je lah masak menu ringkas. Jadi aku pilih masak Nasi Lemak berlaukkan Sotong Sambal dan Ayam Goreng. Lega rasa dapat masak hidangan untuk suami di hari pertama puasa. 


Lepas upload di FB, ramai pulak mesej tanya resepi Sambal Sotong tu. Mengujakan ke gambar sambal tu? Oh, btw diaorang minta resepi sebab biasanya ada yang masak Sambal Sotong jadi liat, sambal berair, cair, warna tak cantik. Nanti ada masa aku share pulak la resepi kat sini. Lama dah bertahun tak de share resepi kan.

Oklah, Next post nanti aku nak cerita tentang trip Medan pula ya. Banyak yang nak diceritakan dan gambar yang nak dikomgsikan. Mungkin akan buat post day by day punya cerita lah kot. 

Till then, 
💗 Kak Ton


Tuesday, November 26, 2013

Hari Gaji

Sebagai kakitangan kerajaan 25 hb adalah hari yang ditunggu- tunggu.
Sebab gaji akan masuk pada tarikh tu kecuali ada perayaan ke apa akan masuk awal la.
Macam last month 13 hb kot gaji dah masuk.
So nak menyampai ke 25 hb which is semalam adalah sangat menyesakkan.
Untuk orang macam aku, yang makan berdua je laki bini mungkin tak ada masalah sangat.
Tapi orang lain? anak sekolah 3 orang pun aku rasa cukup sesak kot if tak ada saving or income dari sumber lain macam wife kerja ke, ada buat part time jual burger ke kan.

Tapi untuk staff pejabat aku kat sini, kebanyakannya memang ada buat side income. Ada yang bawa taxi untuk pelancong, sea- taxi, memancing, jual burger after kerja, mekanik macam- macam la.
Tinggal kat Pulau Tioman ni tak susah, if kita rajin senanglah hidup kita.
Sebab tu aku dan husband memang ambil kesempatan sangat sementara tinggal kat sini.
Ok.
Rasanya memang tak pindah pun kan sebab husband memang orang sini.
Kecualilah, airport kat Pulau Tioman ni tutup ke apa, baru lah kena pindah tempat lain.
Atau rasanya dia tak nak pindah kot, berhenti je kerja then teruskan berniaga.

Sebenarnya aku nak cerita pasal aku.
Kebanyakan orang cakap aku kerja best, kerja sedap..pegawai N41.
Tapi sesiapa yang kerja kerajaan ke tau bebanan kerja tu berbaloi tak dengan income kau.
Aku tak kata tak berbaloi, cuma untuk yang baru nak mula hidup macam aku ni memang kadang- kadang sesak.
Bukan apa, kita baru start kerja .. basic gaji pun tak besar lagi tapi still tanggungjawab banyak yang dah menunggu.
Untungnya aku kerja kat sini tak perlu nak bersesak naik tren, berebut nak beratur beli makanan kat cafe time lunch hour atau macam sesetengah kawan aku yang kerja office hour tapi tak dapat tengok matahari sebab pagi pukul 6 da travel nak p kerja then, 8 malam baru sampai rumah sebab jammed!

Aku pun pernah cakap kat blog ni yang family aku bukan orang senang.
Rumah kat kampung ayah buat sendiri dari zaman aku sekolah rendah darjah 2 sampai umur aku 28 Sekarang ni still ada lagi ayah aku tambah buat sikit- sikit.
Mula- mula rumah kami ada dua bilik je masa 1st time kami pindah ke rumah tu.
Lepas tu ayah tambah sikit besarkan bahagian dapur.
Tambah bilik.
Now rumah dah ada 4 bilik. 2 ruang tamu. 2 beranda. 2 tandas.
Tahun 2008 masa aku nak kahwin baru ayah dapat siapkan mosaic satu rumah.

Aku pernah bercita- cita habis belajar nak kerja dan stabilkan ekonomi family pastu baru fikir pasal kahwin.
Tapi jodoh aku sampai awal.
So aku pun kahwin la.
Family pun tak ada halangan.
Tapi rasa tanggungjawab pada family masih ada even dah kahwin.

Semalam gaji.
Pukul 5.30 petang aku pergi ATM.
Beratur dalam 10 minit juga sebab ramai orang.
Tambahan pula, kat sini cuma ada 1 mesin ATM.
Aku transfer duit kat account mak untuk belanja.
Aku transfer kat account Meng Leong bayar ansuran motor aku.
Aku transfer ke Maybank account aku untuk tabung sikit- sikit (nak guna time sakit).
Aku transfer bayar bil telefon.
Aku transfer bayar PTPTN.

Last tengok balance, tinggal separuh gaji.
Cukup lah aku nak bawa balik kampung.
Nak bawa adik- adik pergi shopping barang sekolah untuk next year.


Itu untuk aku yang cuma ada ansuran motor.
Lagipun memang hidup kat sini senangnya bawa motor.
Macamana pulak orang lain?
Yang kena bayar ansuran kereta?
Yang kena bayar personal loan sebab pinjam masa nak kahwin?
Yang kena beli susu anak 4 tin sebulan?
Pampers anak?
Ansuran rumah?


Dulu aku selalu condemn orang yang terlalu berjimat.
Aku selalu kata kedekutnya orang tu, anak nak beli air kotak MILO pun tak bagi.. Mahal katanya (kat sini RM2.00 kot).
Sebenarnya kita kena buang kot perasaan perasan nak condemn- condemn or pertikai apa yang orang buat.
Lain orang lain caranya.
Kalau kita selesa dengan cara hidup kita, just go on lah.
Tapi jangan sesekali nak condemn orang lain.

Bila dah bekerja kita jumpa macam- macam jenis manusia.
Manusia yang kita tau kemampuan dia tapi memilih jalani hidup dengan cara berbeza.
Ada orang, gaji besar tapi berjimat tak beli kereta sebab dia fikir jarang nak guna sebab tinggal kat sini.
Ada orang, gaji sederhana tapi beli harta cukup semua rumah, kereta sebab nak mudah di hari tua nanti.
Ada orang gaji kecil tapi sanggup buat pinjaman sebab nak buat majlis kahwin yang besar- besaran.

Kan, aku dah kata tadi.... lain orang lain caranya.

Untuk aku yang bernama Azra ni.
Alhamdulillah ALLAH kurniakan suami yang senang bertolak ansur.
Aku mengaku aku suka nak beli macam- macam benda.
Tapi masih lah ikut kemampuan.
Aku suka belanja kawan- kawan or family makan.
Aku suka share apa yang aku ada dengan orang lain terutamanya family.
Sebab aku tau... mak ayah banyak sangat dah berkorban untuk aku selama aku bawah tanggungan diaorang.




Friday, November 22, 2013

Bangkit Dari Koma

Tak Payah nak seram sangat.
Tak ada sesia pun yang accident then koma.
Aku ni yang koma sebenarnya.
Patutnya sejak kerja lagi lah banyak blog update.
Sebab banyak event sana- sini.
Banyak p berjalan.
Ini tidak.
Setahun sekali baru nak update.
Sejak- sejak dah potong broadband sebab konon nak masuk wifi kat rumah terus tak berblog.
Walaupun aku tau tak adalah readers tegar ke apa kan kat sini, tapi patutnya still kena update sebab dah wujud kan blog ni.

Tiba- tiba pagi Jumaat ni rasa insaf dan terus log in blogger.com ni.
Insyaaallah lah.
Kita cuba semula.

Paling kurang pon patutnya aku boleh update 1, 2 picture dari phone tiap- tiap hari kan.
Ok.
Kita cuba.. kita cuba ya.

***Btw, hari ni Anniversary perkahwinan aku yang ke5. Tak ada apa- apa celebration pun sebab dua hari lepas husband dah celebrate birthday aku.


*Untuk 3 bulan ni jangan tanya aku tentang Trip Tioman ya.
Sebab dah masuk musim tengkujuh.
Resort banyak tutup dan tak amik booking.
TQ.

Tuesday, February 5, 2013

Short Update: Cuaca di Tioman

Lately ada banyak dapat email dari readers bertanya tentang Tioman.
Jujur aku cakap.
Kalau cuti korang memang berbudget tak berapa tinggi, tak payah datang lagi this week.
Sebab ada yang datang 3 hari dua malam, tapi jadi 5 hari 4 malam dah.
Sejak Ahad lepas tak ada feri masuk ke Tioman.
Dengar cerita hari ni ada.
Tapi tak pasti jadi masuk ke tak.
Tapi yang boleh aku bagitau, hujan hari ni dari subuh sampai ke petang ni belum ada tanda nak berenti.
Beberapa kawasan kat area Kampung Tekek dah banjir kilat.
Depan rumah aku pon semalam ada pokok tumbang pukul 6 pagi.
Nasib la pokok kelapa tu tumbang ke arah laut, kalau ke arah darat habis ranaplah pondok buruk aku tu.

Insyaallah Khamis or Jumaat nanti aku bagi sikit lagi short update.
Itupun kalau ingat or sempat.
Aku faham ramai yang nak datang weekend ni sebab cuti CNY kan.

Till then, XOXO
(bajet artis sangat nak xoxo ni)
*_*

Thursday, October 25, 2012

Tak Ada Open House Untuk Aidil Adha

Salam Aidil Adha
atau
Hari Raya Qurban
atau 
Hari Raya Haji.

Ikut sedap koranglah.
Yang penting esok aku pi raya je.
Tak buka rumah untuk tetamu.
Sebab utamanya adalah, mak and family tak jadi raya kat sini.
Then, aku pon tak cuti lagi.
Masih kerja lagi hari ni
Ni pun tulis blog pakai komputer opis.
Kantoikan diri sendiri kan.
T_T
Tapi rasanya takde opismate baca blog aku ni.

So, mana ada masa nak prepare juadah kan.
Kalau masak pun, masak sikit untuk aku makan dengan laki.
Laki pun esok keje.
Eh, memang laki aku suka sangat kerja time orang lain cuti.
Workaholic kononnya.


Hari Raya haji kat sini meriah.
Macam Aidil Fitri jugak.
banyak rumah open untuk tetamu.
Sangat berbeza dengan aku beraya kat Johor.
Nanti dah abis raya aku upload picture ya.

Bye.

Wednesday, October 17, 2012

Nak.... nak... nak...

Nak cari beg untuk kerja.
Sekarang pi kerja bawak beg ni.


Longchamp Eiffel Tower tu.
Tapi rasa tak berapa praktikal la.
Untuk kegunaan hari- hari biasa ok lah kan.
Pi ofis, balik rumah.

Tapi kalau hari kena ikut pi tempat- tempat lain macam Kg. Genting, Kg. Mukut... hmmm... kena naik speed boat bagai nak pergi semua tempat tu.
Susah la kan.
Mana nak carry bag lagi, nak sangkut kamera kat leher lagi, nak pegang tudung takut tercabut due tu angin yang sangat sepoi- sepoi tak de bahasa.

So, rasa nak beli bag yang ada cross body strap tu.
Mula- mula ingat nak let go Speedy aku tu.
nak upgrade amik Speedy Bandoulier.
Senang kan. Ada shoulder strap, crossbody pun boleh.
Tapi laki bangkang.
Bukan apa, sebab sayang kot.
Sentimental value.
Tu kan first LV.
So, tak jadi nak let go.

Sekarang ni nak cari bag yang ada ciri- ciri berikut.
1. Kaler senang nak jaga.
2. Ada crossbody strap.
3. Kalis air
4. tahan lasak.
5. Tak mahal sangat.

Antara yang masuk dalam kepala aku adalah;



Marc Jacobs Classic Q Hillier Bag
Memang dah lama suka bag ni. Kaler ada macam- macam.
Tengok dalam google ada je orang boleh silang kat badan.
Rasanya boleh kot jugak nak silang kat badan XL aku ni.
Tapi sayang dia tak dak zip kat atas.
Rasanya ada magnetic closure je kan.
Agak bahaya la untuk minah kelam kabut macam aku ni :(


Marc Jacobs Classic Q Aidan Bag
Design ni pun akurasa ok je.
kaler pun banyak choice.
Ada cerah, ada gelap.
Then ada zip.
Harga aku tak pastilah.
Nanti nak pi check kat Pavi.
*Bukan nanti tu jap lagi, tapi next month la sebab nak pi KL dan beli time tu*


Gucci Sukey Boston.
Tapi yang kalis air haruslah yang leather kan.
Gaji kalau 10k pun belum tentu aku nak buat basahan kerja leather bag ni.
Ko tak kan tak sayang bag mahal kena percikan manja air masin ni?
Kalau yang fabric memang lawa- lawa tapi sayang la jugak nanti asyik kena air laut kan.


Susahla nak fikir.
Burberry pun banyak je yang ada long strap ni.
Tapi macam banyak yang fabric jugak.
Leather memang takkan beli untuk kerja.

Oh, btw sebelum ada yang nak kata aku mengada nak bawa designer bag pi kerja.
Walaupun kerja naik motor, naik boat, naik 4X4, masuk hutan, pergi pantai, aku tetap nak bawa handbag ya.
Pada aku itu satu kepuasan.
Self esteem aku.
Boleh gitu?
Mungkin untuk orang lain, bawak kereta mewah dapat memenuhi kepuasan diaorang.
Tapi untuk aku kat sini, bawak handbag pun da cukup puas.
Even ada yang kata, wei.. macam nak jalan kat KL je pi kenduri bawak handbag.
So what?
Ada masalah ke?

Tapi ada satu perkara yang bukan aku nak bangga ke apa la kan.
Aku rasa seronok kat sini sekarang.
Disebabkan minat aku yang mendalam terhadap designer handbag, da ramai kawan- kawan yang mula berjinak- jinak mengumpul duit untuk beli designer bag juga.
Ada yang minta pendapat tentang jenis bag yang sesuai, tanya harga bag, kenal jenama.
Tak adalah diaorang tersekat atau terikat dengan jenama- jenama biasa yang diaorang boleh jumpa kat Kuantan tu macam Carlo Rino, Sembonia, Bonia, Guess, Polo.

Selain tu, ada yang dah tau perbezaan Polo Ralph Lauren dan Polo Haus tu.
Kalau dulu diaorang ingat asal baju gambar kuda tu jenama Polo.
Nampak mat saleh pakai baju gambar kuda, diaorang pun dengan bangga kata mat saleh pakai baju sama macam diaorang.
Padahal mat saleh tu pakai Ralph Lauren.
Seronok sangat bila kawan- kawan dah ada minat yang sama macam kita.


Walaupun aku tau yang aku tak mampu nak berdesigner item dari hujung rambut hingga hujung kaki, tapi aku cukup puas hati yang aku mengenali jenama.
Knowledge Is King kan kata pepatah Inggeris.
Walaupun kita tak ada barang- barang tu semua, tapi sekurang- kurangnya bila nampak sesuatu tu, kita tau.

(",)


Monday, June 18, 2012

KITA DAH KERJA

Alhamdulillah, aku dah start kerja Jumaat lepas bersamaan 15 June 2012 bersamaan 25 Rejab 1433h.


Tu dia Puan Azra kita on her very 1st day.
Aku telah diterima bekerja sebagai Pegawai Tadbir (Pengurus Pembangunan Masyarakat) Gred41 di Lembaga Pembangunan Tioman.

Hambik kau, kalau boleh nak tulis sekali job description kat sini.
Walaupun jawatan aku ni hanya kontrak buat masa ni, tapi aku still sangat teruja.
Hahhahahhah.

Serius aku teruja nak kerja.
Lagipun selama ni aku mana pernah bekerja kat bahagian pentadbiran kan.
Masa kat travel agent banyak buat kerja luar.
Kalau duk dalam opis pun paling kuat buat filing je.
Pastu kerja cikgu kontrak tu kerja macam cikgu biasalah.
Then, kerja- kerja lain pun sama je, banyak buat outdoor kan.
*kecuali masa rajin buat banana cake n aiskrim malaysia, tu je yang duk dapur*

Inilah 1st time aku dapat office sendiri.
So, harus gedik- gedik nak ubah itu ini.
Lagipun berhabuk habis ofis ni, dah berbulan- bulan kosong.
1st day hari tu aku just vacuum carpet then susun- susun fail.
Hari ni aku minta tolong beberapa pekerja lelaki untuk ubah susunan perabot dalam opis aku ni.

Kalau ikut hati aku, Sabtu lepas nak keluar ke Mersing.
Konon nak beli bunga lah, frame lah.
Laki kata tak payah.
Sebab kalau aku keluar sorang, harus balik nanti entah apa- apa je benda mengarut yang aku beli.
So, dia kata nanti je beli.
Tunggu nak keluar buat medical check-up semua tu, baru beli.
Harus aku nak pi SSF kan.
Sebab kat Kuantan bukan banyak sangat pilihan kedai nak beli.



Ni pulak picture hari ni.
Kiss untuk korang semua yang telah doakan aku masa pi interview hari tu.
Laki pagi- pagi tegur merahnya makngah.
Aku kata semangat.
Kan hari Isnin semua orang macam lemau je kan.

Bawah ni pulak pose gedik ala- ala ayu sangat kononnya.


K. Dah, dah..... nak buat kerja.







Tuesday, May 22, 2012

Jumpa Lagi Di lain Rancangan

Sorry, busy sangat tak sempat update.
Banyak kerja kena siapkan.
Nanti first week June lapor diri kat tempat kerja baru.
*tapi semalam n hari ni dah kena tolong settlekan 1 event*
Aku cerita nanti je lah ye.
Event pulak berderet- deret menunggu bulan June ni.
Wish me luck.

Till then, XOXO

Friday, April 27, 2012

Interview Yang Pecah Rekod

Alhamdulillah.
Interview dah settle semalam.
Just tunggu jawapan.
Ada rezki, adalah.
Kalau bukan rezeki aku, memang aku redha je.
Sepanjang hidup aku, interview kali ni paling mencabar.
45 minit okeh!
Sebelum ni, paling lama aku kena interview 20 minit je.
Break the record betullah.
hahahhahhahah.

Interview kali ni totally in Malay. 
Walaupun Bahasa Melayu aku dari UPSR sampai STPM memang A memanjang, tapi masa interview tetap ayat tunggang terbalik. 
Rempit habis.
Biasalah kan darah gemuruh sikit.

Malam ni aku malas nak pi kerja.
Lagipun penat baru sampai rumah.
Alhamdulillah ferry hari ni on time.
Nasib tak delay.
Sebab kalau delay, memang lewat petang lah sampainya.
Harus lepas maghrib terus tidur kan.
Insyaallah kalau sempat dan larat, aku tepek lah entry baru beserta gambar percutian.
Cuti lah sangat kan, padahal keluar pun sebab ada interview.
:)

Monday, April 23, 2012

Bersungguh Sangat

Tak best kan macam ni.
Kadang update, kadang tak.
Walaupun blog ni tak semenggah..tak popular, tapi aku tetap rasa bersalah kalau tak update.
Nak update sehari 2,3 kali macam bulan lepas- lepas.
Tapi masalahnya, aku tak mampu.
Tak terkejar la oiiii.
Busy.

Tambah pulak Khamis ni ada interview.
Macam biasalah kan.
Aku kalau ada interview harus over.
Duk study itu ini.
Padahal memang tau pun, soalan memang entah apa- apa nanti.
Tak de nya diaorang nak tanya visi, misi bagai.
Tapi aku tetap nak hafal satu website diaorang ni.
Macam satu tanggungjawab untuk ambil tahu sebab nak kerja dengan diaorang kan.

Interview kali ni, tak ramai sangat candidates nya.
Aku just berdoa, kalau memang rezki aku...insyaallah dapat lah kerja.
Tapi kerja ni pun kontrak je.
Tak kisah lah kan.
Yang penting, kerja tu kat Pulau Tioman ni.
So, tak payah duk berPJJ dengan laki.
Cuma, kerja ni selalu outstation.
Chewahhh.
Bukan jauh mana pun.
Kuantan dan Rompin je pun outstation nya.

Dalam banyak- banyak kerja yang aku pernah apply.
Ni lah satu- satunya kerja yang memang berpadanan dengan degree aku.
Selama ni payahnya nak dapat kerja kat sini.
Memang boleh kerja kat hotel ke kan.
Tapi tu semua macam dah luar bidang aku.

Doakan semuanya berjalan lancar ya :)

*k, nak sambung study. Then nak kena fikir jugak ni, baju apa nak pakai, handbag mana nak bawak..pffffttt*

Monday, March 26, 2012

Saya Tak Suka Perubahan Ini!

Kalau musim tengkujuh, time hujan lebat hari- hari saya memang payah nak tidur.
Siang memang tak mengantuk.
Malam pun rileks je berjaga sampai 3,4 pagi.
Tengok TV, tulis blog, layan fb, twitter....memang tak ada masalah.

Tapi bila masuk musim panas *aku anggap musim panas la ye, sebab dah dekat dua minggu tak hujan* petang- petang mulalah badan rasa berat.
Mata layu.
Siap siang tadi mengantuk punya pasal, Zuhur aku lupa nak Tahiyat-Awal.
Aku sendiri tak pasti.
Rasa was- was samada buat or tak.
End up, aku solat semula.

Kenapa kena mengantuk di siang hari?
Malam pun aku cepat sangat mengantuk.
Pukul 11 dah tidur.
Kadang siap tak sedar laki masuk bilik pukul berapa.
Bila aku tidur siang, mulalah mudah kena migrain.
urrrrrrrrrrrrrrggghhhhhhhh.

Tak sukalah macam ni.
Bukan apa, sebab musim macam ni kan aku busy.
Kena kerja.
Kalau musim tengkujuh duk goyang kaki je kat rumah.

Ke pembawakn budak?
Eh, tak mengandung lah.
Y_Y



Thursday, February 23, 2012

h a m p i r . m e m a l u k a n . d i r i . s e n d i r i

Tadi pergi kedai.
Beli barang.
Sayur, bawang, cili.
Bayar duit RM10.
Balance ada duit seringgit- seringgit.
Then ada duit syiling.
Masa dapat duit tu, mulut dah ringan nak cakap.
"apesal makcik bagi saya duit singapore ni. Taknak lah. Nanti tak laku kat kedai lain"
Nasib baik belum sempat tercakap, makcik tu dah cakap dulu.
''duit syiling baru ni ringan yek. Tak macam duit biasa.''

Aku pun angguk je.
Lepas tu blah.
Then tengok balik duit tu.
oooooooohhhhhh...
Duit kaler emas tu 20 sen baru.
Kalau tadi dah tersound makcik tu, mesti aku malu.
Mesti dia kata aku tak tau perkembangan kan.
Eh, aku tau lah duit baru.
Cuma before ni belum pernah dapat.



Korang pun mesti ada jugak kan yang belum pernah pegang duit baru 2012 ni.

Lepas ni kalau dapat duit, sila perhati betul- betul la.
Terlajak perahu boleh diundur.
Terlajak kata, malu lah!!!!!
hahahhahahha....

Sunday, February 19, 2012

Kalau Sayang Diri Kamu, Sila Jangan Tiru Macam Saya....

Baru tadi.
Baru sangat berlaku.


Jam 10.30 malam.
Di Rinda Cafe.
urrrrrrrrrrrrgggggggggggghhhhhhhhhhh.
Roti Cheese + telur untuk supper.
Padahal dah dinner nasi goreng pattaya kan tadi.

Camne nak capai impian pakai baju ala retis???
Baju kebaya???


*kuburkan je lah hasrat ko Azra*

Kalau korang rasa nak badan size macam aku, sila amalkan makan malam- malam secara berulang ya.
sob...sob...
Kini aku sedang menyesali keterlanjuran aku.
Oh syaitan.. kenapa kau goda aku suruh makan lagi tadi.


Bye, nak menangis meratapi nasib.
Mesti kolesterol dan lemak jahat sedang berparty sakan dalam badan aku sekarang.

Monday, February 13, 2012

p e r a n g . d a h . t a m a t

Just a short update.
Perang kami sekeluarga dengan si tikus itu officially  tamat.
hahahahahahhahahha

Malam tadi sebelum aku tidur dia telah terjerat.
Ya, aku dah beli pelekat tikus tu.
Dah dua malam actually aku letak.
Tapi malam tadi dia kena.

Pelekat tu lebih kurang macam yang orang guna buat perangkap lalat tu.
Yang kertas tu.
Tapi yang untuk tikus ni kertas dia keras lah sikit.

Tapi yang best, part masa laki nampak dah ada tikus kat situ.
Bersungguh dia panggil aku dari dapur.
Then, nampak ekor tikus je yang melekat, maybe dia macam nak larikan diri.
Laki goyang- goyangkan kertas tu and lipat.
Pastu laki kata, patutlah sampai dua hari letak baru kena, aku letak macam tu je.
Tak da letak umpan kat kertas tu.
Manalah aku tau kan.
hik..hik...

Yang penting, insyaallah kami aman lepas ni.
Sebab rasanya memang sekor ni je yang ada dalam rumah ni.
Entah sesat dari mana agaknya.

:)

Friday, February 10, 2012

d a h . s e t t l e

Alhamdulillah.
Semua barang- barang untuk GA aku dah pos.
Aku start hantar barang semalam.
Then, hari ni aku pi lagi mini pos tu.
Hantar baki barang.
Semua aku guna Pos Ekspress ya.
Tapi, tak kira di mana kamu berada.
Kat Kuala Lumpur ke, Labuan ke, Selangor ke, JB ke... memang lambat lah sikit barang- barang tu sampai.
Sebab esok baru semua barang tu akan dihantar ke luar menggunakan feri ya.
So, kemungkinan proses penghantaran Isnin lah dari Mersing.

Mana- mana yang belum bayar duit postage tu, bolehlah bbm, email or PM fb aku untuk no account.
No rushing dear.
Ikut koranglah bila- bila nak bagi duit tu.

*Itu je untuk waktu ni.
*Aku sedikit down dari semalam disebabkan masalah peribadi.
*Malas nak share kat sini, sebab ada gunting dalam lipatan rupanya. Si gunting tu baca jugak blog aku.


**Doakan perasaan aku cepat sembuh ya. Boleh aku update dengan jayanya nanti**

Thursday, February 9, 2012

s i l a . b e r t a h a n

NAZRATUL AZRA, SILA BERTAHAN DAN BERSABAR DAN BERTABAH HATI UNTUK BEBERAPA TEMPOH YANG BELUM DAPAT DIKENAL PASTI.

Hidup ni memang kadang- kadang banyak sangat dugaan. Sampai satu saat kita rasa nak benci semua orang. 
Benci tengok muka orang.
Benci dengar orang bercakap.
Benci.
Benci.
Benci.
Lebih benci lagi bila orang yang bersalah buat- buat tak bersalah dan terus- terusan bercerita dengan orang bahawa kita lah yang bersalah, yang buruk, yang jahat, yang dengki.
*who the hell are you yang aku nak dengki. Kau siapa?*

Sometimes orang tengok aku lemah, lembik, lemau.
Aku akui, memang hati aku kadangkala terlalu rapuh macam jajan Apollo tu.
Mudah menangis setiap kali terguris hati sikit.
Tapi sorry to say, kalau orang buat aku macam binatang, macam monyet, macam aku terlalu sibuk tentang hidup dia or else memang tetiba yang rapuh, lembik, lemau ni boleh 18 kali lebih keras dari konkrit.

*sorry aku mengarut.
Ini bukan PMS, ini betul- betul.

Sunday, February 5, 2012

Salam Maulidur Rasul

Salam Maulidur rasul kepada semua umat Islam.
This year tak ada aktiviti yang saya buat sempena menyambutnya.
Tak taulah kenapa diaorang tak buat perarakan macam selalu.
Just ada ceramah je malam ni kot.
Macam tak normal rasanya tak ada perarakan.
Tak ada budget ke?
hik...hik...

Sebab tak ada aktiviti.
Sila layan picture Maulidur Rasul last year ya!

Ni masa pagi- pagi. Muka fresh lagi ya. Tak sabar nak berarak katanya.

Antara yang menyertai.

Kat sini I bawak beg Guess je u olls. Tak payah nak berGucci, LV sangat. Tak ada geng. Ni pun dah rasa 'hot' sangat bawak handbag Guess.

Picture ni masa dah separuh perjalanan. Kembang kempis hidung. Penat!!! Tapi redha je. Sebab suka suasana berarak.

Masa kat masjid. Tengah dengar ceramah. 
*kau dengar ke ceramah tu Azra?*
Saya dengan Aideen. Lawa kan dagu dia. Bujur sireh gitu. Bibir pun stok Angelina Jolie.

Budak Aideen ni, last year dia masih selalu cium pipi aku.
Sayang aku katanya.
Dia ni sepupu husband aku.
Tapi sejak dia dah bersunat aritu.
Jangan harap nak cium- cium aku.
Malu katanya.
Nanti kawan- kawan ingat aku awek dia.
Gilo ke apa budak ni?
(",)





***aku dah baik demam. Cuma selsema je tak baik- baik. Makcik aku kata kalau selsema, masa mandi jangan basahkan kepala. So, masuk hari ni dah 3 hari tak basuh kepala. Gatalnya. Petang ni memang aku cucilah. Baik tak baik selsema ni, tetap aku cuci. Sebab rambut ni, bila 2,3 hari tak basuh tahap kegugurannya macam baru pas buat kimoterapi tau tak.


Friday, February 3, 2012

p e r a s a n . t a k ?

Ada orang perasan tak blog ni dah 2 hari terbiar?

hmmmmmmmm....

Tak perasan tak apalah.
sob...sob....
T_T

Aku dah start buka kedai semalam.
Busy gila kot.
Orang pun ramai je.
*alhamdulillah*

Actually, aku tengah buat jualan lelong ni.
Stock last year.
Maybe seminggu dua ni je.
Lepas tu my shop yang satu ni officially close.

Husband kata tumpu kat 1 kedai tu je.
Kedai souvenir yang kat resort tu.

Lagipun kedai yang ni, kat kampung sebelah. 
Susah nak pergi pagi- pagi.
Sedih sebenarnya.
Tapi tak apalah.

Banyak juga kebaikannya kalau tak buka kedai kat sini.
Pagi- pagi boleh aku buat kerja rumah mana yang patut.
Tak terkejar masa sangat.
Then, kedai souvenir tu time orang ramai kat resort je aku pi jaga.
Kalau tak, ada je MIL aku tolong tengok- tengokkan.
This week pun dah start membaking banana cake hari- hari.
Cukuplah kot untuk buat duit belanja aku.

Laki pun dah cakap.
If seminggu sekali aku nak pergi bandar ni boleh je.
Nak bersosial dengan kawan- kawan kan.
Whateverlah.
Tapi yang penting laki kata sekarang dia dah wujudkan elaun surirumah untuk aku.
Lepas tu, share aku dalam kedai souvenir dah makin besar.
yyyyeeeeeeeeeeeehhhhhhhhaaaaaaaaaa.
*makcik kayo...eh, ke koya?*

Hope semua ni sementara je.
September nanti kalau tak ada aral melintang kan aku sambung belajar.
*serius aku tak nak lah jadi suri rumah selamanya*

Gila malas nak taip banyak- banyak.
Aku demam semula.
Sejak malam tadi.
Tapi gagahkan diri jugak buka kedai sebab dah janji dengan customer.

Banyak nak story sebenarnya.
Tapi tengoklah malam nanti ke.
Itu pun kalau tak berapa demam ya.
hmmmmm....
Makcik aku kata tadi bahaya demam main berulang ni.

Kawan aku pulak kata, kot mengandung ni. 
Asyik demam je?
Ishhh... ada ke camtu?
:(
Benci ok demam, sebab jadi malas nak buat semua kerja.
Nak makan pun malas.
mandi apatah lagi kan.
grrrrrrrrrrrrrrr...

Bye.

Monday, January 30, 2012

p a g i - p a g i . d a h . s a k i t . h a t i

Aku tak suka tau nak marah- marah.
Muka belum botox lagi ni.
Kedut pulak nanti.

Tapi kalau tetiba ada orang buat kita sakit hati macamana?
Nak ngadu kat sape?
Kat laki?
Hmmmmmmm....
Laki saya jenis tak suka campur urusan perempuan.
Malas layan.

Apa perasaan korang kalau orang lain tetiba nak mengata berkati- kati tentang korang?
*aku rasa popular sebab orang tu sanggup luangkan masa cerita pasal aku*
Boleh gitu?

Aku mula- mula malas masuk campur bila kawan- kawan aku meroyan kat fb tulis macam- macam status 5 minit sekali.
Memang, aku tak ada hati nak like ke, comment ke apa ke kan.
Tapi bila aku tau benda tu melibatkan aku.
Ko memang saje cari nahas kan.

Aku memang ada beberapa orang kawan kat sini.
Agak rapat lah.
Selalu jugak kitaorang buat aktiviti sama- sama macam swimming, karaoke, main masak- masak.
Sampai ada orang bagi nama kat group kitaorang.
Geng Kak Limah.
Pada aku, it's normal lah kan for having a group of friends yang boleh kita kongsi cerita, buat itu ini sama- sama.
Aku tak rasa pun benda ni jadi masalah.
Tapi adalah suara- suara sumbang yang duk sibuk kata kami ni kalau lepak- lepak duk mengumpat, mengata orang sana sini.
Nape?
Ko retis ke yang kitaorang sibuk sangat nak ambik berat?

You are nobody lah!

Sampaikan saiz badan kitaorang pun kau nak jadikan bahan kan.
Motif kau apa sebenarnya?
Kau tu bersyukur lah patutnya ALLAH bagi badan cantik, tinggal nak jaga je kan.

Then, kau perasan sangat kitaorang mengumpat ko tu kenapa?
Aku dengan kau memang tak pernah bercakap pun kan.
Nama sebenar ko pun aku tak ambik tau.

Oh, btw satu benda aku tak boleh blah motif kau nak pertikaikan kitaorang yang tak bekerja ni?
Tak payah la cerita pasal aku.
Pasal kawan aku.
Memang start dia kawen dulu dia tak kerja.
Laki dia gaji hampir 10k kot sebulan.
Laki dia memang tak bagi dia kerja.
Ko cemburu ke kami kami ni tak bekerja tapi boleh je setakat ni hidup bahagia tak melarat, boleh beli lagi itu ini untuk penuhi keinginan hidup. 

eeeeeeeeeeeeeeee
Seriously aku benci tau orang baca blog aku ni nampak aku marah- marah macam ni.
Malu tau.
Tapi nak buat macamana.
Sungguh tak stabil emosi aku hari ni.


*nanti petang- petang aku update lah cerita yang berilmiah sikit. 
*thanks kepada yang sanggup baca benda tak berfaedah ni.


Sunday, January 29, 2012

d e m a m . b u k a n . a l a s a n . . . . .

Pagi tadi just makan bihun goreng sikit sebelum makan ubat.
Then, tengahari laki call tanya nak kirim makanan ke apa ke?
Masa tu tak rasa lapar lagi, so tak nak lah kan.
Dalam pukul 11 pagi selepas dadah dah meresap dalam badan, aku pun apa lagi mengantuk lah kan.
Tetiba pukul 12 lebih tu terjaga pulak dah.
Ada jiran menjerit- jerit marah anak dia.
Gila tekanan aku.

Ingat pukul 2 macam tu baru nak bangun.
Tapi terbangun awal.
Layan tengok tv.
Laki balik kerja tadi awal, dalam pukul 2.
Dia ajak join makan Nasi Goreng Ayam.
Aku jual mahal lah kan.

Tengahari tu minum coffee je secawan.

Sambung lagi tengok tv and layan twitter.
Lepas tu dalam 3 lebih dah lapar.
Nak masak mee, sawi tak ada.
Aku macam tak boleh lah nak makan mee goreng kalau tak ada sayur warna hijau tu.
Aku tak boleh nak makan.
Tak tau kenapa.

So, nampak sos prego yang buat Lasagna aritu ada balance lagi.
Apa lagi kan.
Ambik jalan mudah je lah.
Masak Beef Bolognese Spaghetti.
Guna je apa yang ada.





Resepi nanti- nantilah ye.
Belum ada feel nak menaipnya.
Nampak, banyak kan aku makan.
Walaupun demam, makan tetap habis.
hahhahahha......
Tak ada istilah hilang selera makan ke apa untuk aku ni.

Licin je aku makan.
Tinggal Bay Leaf sehelai je kat situ.
*sorry untuk pinggan yang comot tu. Aku rasa dah makan cukup sopan dah tadi.

Aku ni, jenis orang kalau demam tak suka nak makan ubat banyak- banyak.
Sekali je aku makan tadi.
Then, aku buat kerja rumah sikit- sikit.
Keluarlah peluh sikit kan.
Now, alhamdulillah badan pun dah kurang panas.
Tekak dah tak berapa perit.
(",)

***aku rasa tetiba demam ni sebab makan limau CNY banyak sangat kot. Sebab demam kali ni start dari perit tekak. Padan muka aku kan. Orang lain raya, aku yang melebih- lebih.