Klik Untuk maklumat Lanjut

Tuesday, May 8, 2012

Fettucine Carbonara with Pan Grilled Chicken (versi malas)

Kalau ada sesiapa antara reader kat sini yang follow twitter aku, or add facebook mesti tau kan semalam aku masak Fettucine Carbonara untuk lunch. 
Tapi kuah tu instant je. Guna Prego carbonara Cendawan.


Tapi still ada yang mintak resepi. 
Ni resepi yang tak semenggah itu.

(musim ni picture tak ada edit- edit ya. tengah musim busy kerja)

1. Guna dada ayam tanpa tulang. Rebus. Kemudian perap. Perap ikut citarasa lidah korang. nak rasa kari, letak rempah kari, nak rasa bbq letaklah bbq sos, nak rasa masin gunalah garam+kunyit ke kan. Aku buat simple je. Perap dengan sos tiram+madu+ minyak zaitun+ english herbs (aku ada Bay leaf dengan oregano je kat rumah. So letak tu je) Yang duk kat bandar, dekat dengan Tesco, Cold Storage semua bolehlah guna fresh herbs kan. Aku perap tak lama, 15 minit je.

2. Sambil tunggu ayam tu tengah diperap. Bolehlah rebus fettucine. Rebus ikutlah arahan yang ada tertulis kat plastik bungkusan tu. tapi kalau aku suka lama sikit sebab nak lebih lembut. Lepas angkat untuk ditoskan, gaul dengan butter sedikit atau minyak zaitun. Bukan apa, tak nak dia melekat- lekat.

3. Masak ayam atas kuali leper (aku tak guna minyak sebab tadi masa perap dah letak minyak zaitun sekali). Seeloknya guna non-stick frying pan lah kan.  Kalau takde, kuali leper buat roti jala tu pun boleh je.  

4. Sambil tunggu ayam masak, boleh masukkan sedikit butter ke dalam kuali, masukkan bahan tambahan macam cendawan butang ke kan. Lepas tu masukkan sos Prego Carbonara Cendawan kat dalam kuali. tambah air. Kepekatan ikut suka korang. Then, kalau nak tambah rasa masin ke manis ke, tambah la bahan perasa ikut sedap tekak.

5. Bila dah mendidih, masukkan fettucine yang dah ditoskan tadi. Gaul- gaul, Siap!!! Hiaskan dengan hirisan dada ayam yang dah di grill tadi.

SELAMAT MENCUBA :)

2 comments:

DaZzlingLilLy said...

kalo akak pakai prego ni mmg tak tambah apa2 dah sebab rasa dia dah cukup semua

Nazratul Azra said...

saya kna tambah garam skit kak, sbb saya tambah air. x suka pekat- pekat sangat :)