Klik Untuk maklumat Lanjut

Showing posts with label Hotel Review. Show all posts
Showing posts with label Hotel Review. Show all posts

Monday, January 23, 2012

h o t e l . b e s t . I

Lama dah tak cerita pasal hotel kan.
Asyik cerita pasal yang tak best kan.
Hari ni cerita hotel yang best sikit kat Kuantan.
Hotel Season View.
Korang nak tau lokasi dia, sila buka website diaorang ya.

Hotel ni boleh dikatakan baru lah jugak.
Untuk rates, harga bilik start dari RM93 untuk bilik ekonomi.
Yang ekonomi ni kalau tak silap aku, tak ada tingkap la.
Yang standard RM98.
Paling mahal kat sini RM228 je.
Executive Family Suite (two connecting room)
Harga bilik jenis lain, sila check sendiri ya.
Harga bilik dah termasuk breakfast.
Sebab harga pun under RM100 sila jangan expect nak breakfast banyak- banyak macam kat Pullman, MO, Four Season ataupun Ritz Carlton.
Yang ada kat sini nama cafe dia  The Ritz grill ya.
Breakfast agak terhad.

Ni contoh bilik yang aku stay.
Ambik bilik standard je, tapi masa tu public holiday jadi harga adalah RM118.

Katil ok, bantal ok, tak le keras or lembut sangat. Ada phone (normal kot kan). Lagipun hotel ni baru lagi. So, barang- barang furniture ni ok lah lagi. Kita tengok 3 tahun akan datang macamana ya.

Nampak macam ok je kan bilik ni untuk harga normal RM98.

Tv walaupun agak old fashion, banyak la jugak channel nya. Peti sejuk ada. Almari pun besar la jugak. Pemanas air ada, coffee, tea semua cukup la.
nampak lantai tu? lantai pun ok je lagi. Tak ada cacat cela setakat ni.

Ni bilik air.
Buka pintu je terus nampak sinki n cermin.

Tempat berangan.

Shower.

Toiletries
Cukup semuanya.
Cuma berus gigi n ubat gigi tak disediakan.

Pelakon tambahan dalam ini drama ya.
Luas jugak kan bilik ni.
Worth it la untuk harga RM98.

Cuma 1 tak suka, tak ada meja kecil la. 
Diaorang ada room service menu.
Aku kan pantang duk hotel.
Mesti suka nak order makan kat bilik.

Aku order lamb Chop.
Walaupun lamb tu macam agak liat, tapi jagung, sayuran n mashed potato tu sedap.
Ye, jagung tu cukup lemak dan manisnya.
Aku terasa dan terbayang saat makan jagung tu.
Hahhahahah....
Rasa sayang nak abiskan.


Dessert, Blueberry Creme Brulee dan Vanilla Ice cream.
Gila tamak makhluk ini kan.
Sedap ok Creme Brulee tu.
Lama tak makan.

Sebab tak ada meja, aku makan la kat sebelah tv.
Walaupun sempit, aku tetap makan dengan jayanya.
Jangan tanya pasal laki aku ya.
Dia tak ada kat bilik masa ni.
Pi kedai kereta.

Ok, habis sudah.
Licin dan bersepah perempuan ni makan.
Tak senonoh kan.
Lupa pulak, air aku order carrot juice.


Pencuci mulut pun habis licin.
Heaven nya lah.

Harga Room service menu pun tak mahal mana.
Berbanding hotel macam Megaview Hotel  yang harga biliknya mahal sikit dari sini, menu kat sini lagi best.
Makanan lebih variety.
Pencuci mulut kalau kat Megaview cuma ada, ice cream n fruit salad kot.
Kat sini selain menda tu ada Creme Brulee, Bread n Butter Pudding dan lain- lain lagi.
Main couse pun banyak ok, western and local semua ada.

Ada hari esoknya aku order pulak Kway Teow Goreng.
Sedap jugak.
Banyak pulak tu.
Bread & Butter Pudding diaorang pun sedap.
Tapi sayang tak amik gambar.
Lupa.
Sorry.

Malam tu aku ajak kawan- kawan lepak kat bilik, sebab laki aku pergi mana entah.
Aku lupa.
Diaorang pun kata hotel ni best.
Dah la harga pun murah jugak.


Kitaorang lepak- lepak tengok Mentor final.
Hahahhaha...
Mentor Final last year.
Maknanya ni adalah last year punya cerita ya.
Baru teringat nak review.
Gila lama kan perap.
Dah lama duk kat draft tapi aku tak perasan.
Boleh gitu?

Overall, aku rasa hotel ni ok dengan harga yang berpatutan.
Lokasi pun kat pusat bandar.
Cuma ruang cafe tu kecik sangat.
So, sempit la waktu breakfast pagi kalau bilik semua penuh.
Lain- lain aku tak ada nak complain.

Last picture, 
Bos nak bayar bilik.
Relax bro ni, jalan mana- mana selipar jepun je kan.
Tu dia baca paper plak kat kaunter.

*Korang mana yang ada nak bercuti kat Kuantan ke, ada kena kerja luar daerah kat sini ke, kalau tak ada idea nak duduk mana aku suggestkan duk sini lah. Jimat. Yang tak nak jimat sila duduk MS Garden, Grand Continental dan Hyatt ke. Aku memang jimat bab bilik sebab duit banyak nak guna buat makan wooooooo.


Monday, November 14, 2011

h o t e l . t a k . b e s t II

Hai, berjumpa lagi kita dalam siri 'hotel tak best'

Kali ni mangsanya adalah hotel Radius International, Kuala Lumpur (area Bukit Bintang).

Actually sepatutnya hotel ni masuk dalam kategori 'hotel best' bagi yang selalu nak menginap ala-ala budget sikit. Tapi it turns tak best after my last stayed on June with dearest friend, Hana.
Both of us dulu memang dah selalu stay kat hotel ni.
As for me, dah 2 tahun lebih kot tak pernah check in kat sini.

Sekarang ni harga bilik dah naik melambung- lambung. Lepas tu, harga yang di bayar dah asing dengan breakfast. Means, u kena add untuk breakfast.

Kalau dulu, saya bayar harga RM135 dah include breakfast for 2 pax dan bilik boleh tahan best siap ada tingkap lagi. Biasanya kalau menginap mana- mana pun saya prefer bilik yang ada tingkap sebab bilik yang tak ada tingkap rasa macam dalam gua pulak.

Sekarang ni, bilik yang tak ada tingkap harganya if tak silap adalah RM185. So, kami sama- sama setuju nak bilik ada tingkap. Bayarlah RM210 without breakfast. Kalau nak breakfast kena bayar RM 16 plus plus kot untuk seorang.

After check in, kitaorang pergi ke lif laju- laju sebab tak sabar dah nak baring. Tapi penyudahnya, upset dengan apa yang kami dapat. Bilik kecik gila (pada saya memang tak padan dengan harga, sebab saya memang berkira sikit bab bayar bilik hotel ni) then, mosaics dinding macam corak dalam bilik air je. Bilik tu pula lokasinya macam kat penjuru apa agaknya. Bentuknya jadi macam menyerong dan sempit.

Lepas tu, try call reception tanya kot ada bilik lain yang bentuknya macam biasa (macam bilik biasa la, 4 segi bukan 3 segi). Diaorang kata, tak ada. Untuk deluxe room, itulah yang terakhir... uuuuuuuuuuuuuggghhh. Rasa menyesal pulak. Korang nak tengok biliknya? nah tengok.






 Gambar pun sikit, sebab hilang mood. Betulkan saya kata corak dinding tu macam bilik air? Gambar- gambar lain bilik ni dah tak ada la, sorry sebab saya banyak snap guna bb pastu tak transfer ke laptop.

Walaupun bilik dah tak best, yang best pasal hotel ni adalah berada di Jalan Changkat Bukit Bintang. So, senang la nak jalan- jalan. Lepas tu Hotel ni antara hotel yang ada parking facilities pastu harga bilik yang murah la nak banding hotel area sini macam Grand Millenium semua tu. Memang tak mampu la nak bayar bilik diaorang kan. Kalau kami tak naik kereta, memang sah- sah la kami just menginap kat Cardogan Hotel. Harga RM110 je. Insyaallah lepas ni kalau nak tidur kat Bukit Bintang, memang tak tidur la kat Radius International lagi.

Saturday, June 18, 2011

h o t e l . t a k . b e s t

Hai semua.
Maaflah sudah tersangat lama tak update blog ni kan. Lepas habis interview haritu, terus tak sempat nak update.  Too much things to do. Sorry kalau ada yang tertunggu-tunggu ****kalau ada lah.. heheh.
Entry ni, Azra nak story tentang hotel yang tak best. 
Ala- ala macam hotel review la kan.

Hotel ni namanya Shahzan Inn.
Location kat Kuantan.
Memang dulu agak popular la hotel ni, tapi sekarang.....hmmmmm
As for me yang penjimat***perkataan 'penjimat ni boleh guna ke? saya rasa tak berbaloi duduk kat hotel ni.
Harga bilik yang saya bayar adalah RM140. Jadi dengan harga tu, saya beranggapan pastinya hotel ni lagi baik dari hotel-hotel lain di Kuantan yang biasa kami duduk yang harganya antara RM90-130.

Masa nak check-in, husband da tanya kat kaunter sama ada dalam bilik ada chanel Astro sports x. ESPN kot yang husband tanya tu. Kata reception tu ada. So, kami pun check-in la. Sebab malam tu husband berhasrat nak tgk Liverpool main jam 2 pagi. 

Masuk je bilik, saya pun cakap kat husband..uikss.. keciknya bilik Shahzan ni. TV pun macam TV lama. Tak ada remote pulak tu. Husband kata, tak apa, asalkan dpt tgk bola ok dah. 

Tapi alangkah kecewanya kami bila buka TV siaran terganggu je. Astro yang dapat cuma 1 chanel, HBO kot. Itupun kejap ok kejap kabur. Chanel Astro yang lain memang tak nampak gambarnya, just dengar suara sikit-sikit je.

So, kami pun call reception suruh hantar orang tolong setting TV ni. After menunggu about 15 minit baru ada orang datang. Habis budak tu godeh-godeh tetap tak betul. So, diaorang suruh kami tukar bilik lain.

Pindahlah kami ni ke bilik lain sebab niat utama nak tengok bola. 
Buka TV, elok sikit lah dari yang tadi. Tapi alangkah sakitnya hati, bukan ESPN yang ada utk siaran sukan, tapi siaran yang satu lagi.. ape ek namanya? Astro Super Sport ke? ntahlah.. aku tak tengok sangat pun  rancangan sukan-sukan ni. hehhehe... dengan kecewanya husband pun cakap, ingatkan duduk hotel mahal sikit, dapat tengok TV dengan lebih selesa... tapi... hmmmmmmmm kecewa. Tak dapatlah dia nak tengok bola malam tu. Nak ke kedai mamak malam- malam buta memang malaslah kan.

Ni ada sedikit gambar untuk kamu buat penilaian dan perbandingan untuk bilik berharga RM140 di bandar Kuantan, bukan London ya. For me, it's better to stay at Megaview Hotel, Cityview Hotel, Classic Hotel or Season View Hotel yang mana lebih murah dan berbaloi.




Katil, tilam, selimut yang biasa- biasa je. Bantal tu lembik sangat kot untuk saya.


TV yang tak canggih langsung.





Tandas buruk ya!!!! agak kotor kat mozek. Housekeeping pun tak boleh nak bersihkan kot, sebab macam dah buruk sangat. Kena renovate.


Sinki pun...hmmmmmmmmmmmm T_T


Ni je yang macam teruja sikit, Keychain tajaan Chilli's. hehehhe..


Then, pagi esoknya kami pun pergi breakfast. Choice of foods pun tak banyak. So, saya just makan 
porridge dan minum fresh orange. Porridge is my all time favourite kalau breakfast kat hotel.
Makanan lain yang ada, mee goreng, nasi lemak then ada roti, and buah.




So, overall saya rasa kamu yang tak pernah tidur hotel Shahzan Inn ni tak payahlah pasang niat nak stay sini if kamu jalan- jalan di Kuantan kecuali kamu dapat bilik free or ada orang belanja kamu tidur sini.