Klik Untuk maklumat Lanjut

Saturday, March 5, 2011

J U J U R - B U K A N - P I L I H A N

Kenapa tajuk itu yang terkeluar?
Kau tak jujur ke Azra?

Ya, aku dah letih bermuka-muka.
Aku dah letih bercerita tentang kebaikan.
Dah mula letih bercerita tentang kebahagiaan.
Menjadi letih menyimpan perasaan.
Letih bercerita tentang keseronakan.
Kerana kadang-kadang, menyatakan kejujuran, membuat kita jadi tambah tertekan.

Tertekan bila kejujuran kita menyakitkan hati manusia lain.
Tertekan bila jujur menyebabkan kita dipersalahkan.
Tertekan bila kejujuran disalah tafsirkan.
Tertekan bila jujurnya kita menjadi rencah perbalahan orang lain.
Tertekan bila kejujuran menjadi kunci penyiksaan.
Tertekan bila jujur, menjadi punca kita berjauhan.

Argggghhhhhhhhhhhh......
Kenapa jalan di dunia sebegini.
Aku penat menjadi insan yang pendendam.
Aku penat menjadi manusia yang menyimpan segala kebenaran.
Aku penat melihat karenah orang yang tidak pandai berterima kasih kerana aku tidak membongkar rahsia.
Aku penat berkongsi nista, dusta dan dosa bersama mereka.
Aku penat, tatkala kejujuran tak bisa dinyatakan.

Tuhanku.
Aku mohon kau ampunilah dosaku kerana menjadi manusia yang tak jujur.
Aku mohon kau tabahkan hatiku berdepan dengan manusia yang tak berani berhadapan dengan kejujuran.
Aku mohon kau lindungi mereka dari terus hidup tanpa kejujuran.
Aku mohon kau bukakan hati mereka untuk menjadi jujur.
Aku mohon kau jadikan sifat jujur sebagai peneraju hati manusia.

....kerana jujur bukan pilihan.
Tapi kemestian.




siulan dari hati kecil Nazratul.Azra.
Authentic from the bottom of my heart.
No copyright are allowed.





3 comments:

|| a - j . E . E || said...

erm yang penting kite tahu apa yang kite buat. kalau nak jaga hati semua orang sangat, ke laut la kite. kan? hehe

Nazratul Azra said...

iye kak...
sy dlm kekalutan..
benda ni mmg payah nk djelaskn..
sy pon x tau nak reveal x hal sebenar, coz melibtkan family..
ntahla...

Lynda said...

tarik nafas dalam2..and hembuskan perlahan2..well..chill out my dear..biaq p kat depa..