Klik Untuk maklumat Lanjut

Wednesday, November 27, 2013

Sotong Oh Sotong dan Resepi Nasi Lemak + Sambal Sotong



Tetiba muncul nasi lemak kan.
Sebenarnya dah dari hari Ahad berhajat nak masak Nasi Lemak.

Tapi kesihatan tak mengizinkan.
Maka semalam lah baru dapat lunaskan hajat.
Itupun selepas pergi beberapa kedai cari kelapa tak dapat- dapat.
Ikut hati dan perasaan aku nak je beli santan kotak tu.
Tapi laki pula tak suka.

Balik kerja, sampai rumah terus gigih memasak.
Sotong memang penuh 1 peti beku tu sebab laki aku dah 3 malam berturut- turut pergi mencandat.
Semalam pula hari ke 3 aku masak sotong.
Mula dengan Tomyam Sotong, lepas tu Sotong Celup Tepung dan malam semalam jadi lah Sambal Sotong.
Aku masak simple je.
Nasi lemak, Sambal Sotong, Ikan Masin Tenggiri Goreng Bawang lepas tu Timun.
Masak nasi 4 cawan setengah.
Dapat la aku laki bini makan.
Lepas tu Kak Ana, Teh, Kak Pie dengan Qaseh.
Lepas tu kawan laki aku, Mat makan sepinggan.
Then Kak Dewi datang tapau bawa balik.

Aku memang suka masak banyak- banyak.
Suka nak menjamu orang walaupun sedar kadang- kadang masak bukan sedap sangat pon.
Tapi bayang lah.
Tak bestnya setakat nak masak untuk aku sepinggan dan laki sepinggan.
Masak dan memberi orang makan tu satu kepuasan aku rasa.
Tak kisah kalau orang tak puji pon.
Cukuplah sekadar tengok orang makan masakan kita, kalau siap tambah tu memang lagi happy rasa.

Dah terlanjur bubuh gambar Nasi Lemak Sambal Sotong tu, aku sertakan lah resepi.
Resepi aku memang simple je.

Nasi Lemak.

Beras aku guna ni, kalau beras secawan maka cecair (santan) bersamaan 1.5 cawan
So kalau 4 cawan beras, santan tu 6 cawan la ye.

Beras mula- mula cuci, lepas tu rendam dalam air selama 20- 30 minit.
So sambil rendam tu bolehlah prepare bahan lain.
Kenapa rendam?
Aku pun tak tau kenapa.
Tapi pernah aku buat Nasi Lemak tak rendam beras, nasi jadi keras- keras sikit la.
Tak feel nasi nya.

Bahan lain nak letak masa masak nasi tu.
Serai diketuk
Halia hiris nipis dan potong panjang- panjang
Bawang putih diketuk
Bawang merah kecil hiris nipis
halba (kalau ada, aku tak letak semalam)
Daun pandan
Garam secukup rasa.

Sambal Sotong Simple

Sotong potong ikut suka korang nak tebal ke tipis. Ikut kesesuaian size sotong tu la.

Bahan Kisar
Lada kering yang dah direbus
Bawang Besar
Bawang Putih
Halia
Belacan
(kisar guna air suam la kalau boleh sebab nak bagi belacan larut betul)

-Panaskan minyak, masukkan bahan kisar tadi. sampai naik bau dan nampak minyak dah timbul masukkan air asam jawa dan sos cili. Lepas tu masukkan sotong dan bawang besar yang korang hiris tebal sikit. Bawang ni optional sebenarnya. Tak nak letak pun tak apa. Then kalau ada sos ikan/ kicap sotong boleh je nak tambah. Kalau pekat sangat tambah lah air. Lepastu masukkan garam dan gula.

Senang je.
Laki aku tak suka Sambal yang pekat- pekat macam Sambal Tumis Bilis tu. So, kalau masak Nasi Lemak biasanya akan buat Sambal Udang or Sambal Sotong macam ni.


Sent from Samsung Mobile
Post a Comment