Klik Untuk maklumat Lanjut

Thursday, November 28, 2013

Tioman Monsoon Season 2013/ 2014

Hari ni dah 28 November 2013.
Aku ada dapat banyak email, sms dari readers *ceh... dlm belas je pon email tu dah kata banyak*  tanya tentang pakej kat Tioman ni untuk cuti sekolah akhir tahun.
Kat office pun banyak je call yang nak dapat info tentang Tioman.

As usual lah ye, aku tak galakkan korang yang nak pakej 3 hari 2 malam datang sini dari bulan 12 hingga awal Februari.
Sebab utamanya tak nak nanti korang kata Tioman tak best.
Kenapa tak best? Sebab hari- hari hujan, laut bergelora, chalet tak banyak choice, tak boleh island hopping tu semua.
Actually cuaca dah start tak berapa menentu sekarang.
Tu yang kalau ada yang tanya aku kata boleh nak datang, but the risk adalah macam yang aku list kan kat atas tadi lah.
Tak adalah hujan sepanjang masa, macam hari ni pagi tadi sampai tengahari hujan, sekarang panas pula.
Ombak pun nampak ok je waktu ni.

Chalet still ada yang operate contohnya kat beberapa kampung macam Kampung Tekek, Kampung Air Batang dan Kampung Paya.
Resort  4 star pun buka je (Berjaya Tioman Beach and Golf Resort, Tunamaya Resort).
Japamala Resort pun buka.
Tapi tak kanlah korang nak datang then terperap kat bilik je kan.
Untuk yang memang saje- saje nak habiskan cuti or nak lari dari kesibukan kota ok la datang waktu ni sebab tak ramai orang so, tak sesak lah.

Feri pun sekarang ni dah start sekali sehari je jalan.
Same goes to flight.

Tapi, if korang adalah:

Peluncur/ surfer ombak, jemputlah datang ke Tioman musim ni.
Memang best nak surfing di Kampung Juara yang pantainya panjang menghadap laut China Selatan yang terbentang luas.
Tioman Surfing event pun akan berlangsung pada 30 Januari hingga  2 Februari dia Kampung Juara.
(Event ni aku update nanti)

Untuk aku yang memang bermastautin kat sini pula, aku suka je musim tengkujuh ni.
Sebab musim macam ni husband kurang sibuk.
Ye lah, tak ada flight sampai petang, kalau hujan lebat tak pergi main golf.
So, banyak sikit masa dia nak spend dengan aku kan.

Tapi yang paling aku suka, laki akan rajin turun ke laut cari ikan.
Boleh lah aku masak dan makan ikan sedap- sedap hehehe..



No comments: