Klik Untuk maklumat Lanjut

Thursday, November 28, 2013

Resepi Mee Goreng Basah (Sotong lagi)


Kan dah kata sotong tengah banyak kan.
Untuk hari sabtu nanti laki dah cop suruh masak sotong lemak cili api.
So malam tadi masak still guna sotong tapi masak mee je.
Niat hati aku nak masak Mee Goreng mamak.
Sedap duk bayangkan kesedapan mee mamak letak tauhu dan taugeh.
Tapi laki pulak request nak Mee Goreng Basah.
Kenalah utamakan tekak dia kan.
Untuk dia aku tak letak taugeh.
So, siap masak angkat terus letak kat pinggan untuk dia.
Then baru aku campakm taugeh untuk bahagian aku pula.
Masak memang lebih sikit.
Dapatlah bagi jiran/ rumah bujang kat sebelah ni.

Macam biasa lepas tu aku upload lah dalam instagram dan facebook.
Ada pulak yang minta resepi.
So aku share kat sini je lah ya.






Mee Goreng Basah Citarasa Azra

Bahan untuk dikisar

Lada kering
Bawang besar
Bawang Putih
Halia
belacan (kalau suka)

-Tumis bahan yang dikisar tadi. (aku tambah pulak bawang putih yang aku ketuk 2 biji).

-Masukkan kicap pekat, sos tiram, sos cili, kicap manis dan kicap sotong.

-Lepas tu masukan ayam, sotong atau apa2 bahan basah yang korang nak letak.

-Tambahkan air. Air ikut suka korang ikut tahap kuah yang korang idamkan.

-Bila dah mendidih masukkan mee dan sayur- sayuran. Aku guna sawi, tomato, bawang besar dan lada merah besar je.

-Tambah perasa ikut suka korang. Aku tak letak pon garam or gula sebab kicap sotong dan sos tiram kan dah masin.

-Last sekali campaklah taugeh kalau suka.

Eh, dah siap. Boleh lah makan.


Sekian.


*tips- Bahan kisar tu sebenarnya lebih buat sambal sotong kelmarin. Aku memang suka kisar lada kering and the gang lebih. Buat stok seminggu dalam peti tu. Senang. Tak adalah time nak masak, time tu jugak nak rebus lada kering, kupas bawang bagai.

No comments: