Klik Untuk maklumat Lanjut

Tuesday, March 13, 2012

Banana Muffin

Sebelum aku tinggalkan blog selama 3 hari *kena pi kursus SPR*, aku tinggalkan resepi Muffin Pisang yang senang. Sila cuba. Jangan malas- malas. Kalau guna cup macam aku tu, boleh dapat 10-12 biji.
Sesuai untuk minum petang.
Tapi aku bukan untuk minum petang, aku jual kat sini. 

Selamat mencuba!


1 1/2 cawan tepung
1 sudu teh Baking Powder
1/2 sudu teh Soda Bikarbonat
*satukan dan ayak semua bahan di atas*

3 biji pisang (biasa guna pisang emas or pisang berangan. Kalau pisang mcm besar, guna 1-2 biji dah cukup)
1 sudu teh esen pisang
*satukan, dan lenyek hingga hancur-pisang tak berketul- ketul*
*kalau nak tambah pewarna kuning pun ok je*

1 biji telur
1/2 cawan gula kastor
1/3 cawan butter yang dicairkan.
secubit garam
*cairkan butter dulu sebelum sediakan bahan lain coz nanti time nak guna, butter tu dah sejuk*

cara- cara 

-Satukan gula dan telur di dalam mangkuk. Kacau hingga gula larut. Guna pemutar dengan speed rendah je.
-Masukkan pisang, diikuti butter yang telah dicairkan tadi.
-Masukkan secubit garam.
-Masukkan campuran tepung tadi sedikit demi sedikit. Jangan putar lama. Just pastikan tepung dan campuran bahan tadi sebati. Boleh hentikan mesin.
*kalau kacau guna senduk je pun boleh. Tak pakai mesin*

-Panaskan oven 180 darjah.
-Sementara oven panas, bolehlah masukkan adunan ke dalam cup. Anggaran 1/2 hingga 2/3 cup sahaja.
-Masak selama 25- 30 minit pada suhu 180 darjah.

4 comments:

|| a - j . E . E || said...

lapar muffin pisang da nih.. huhuk

Nazratul Azra said...

Pi je Kenny Rogers kalau malas nak buat.. hahaha

|| a - j . E . E || said...

ada plak keeny rogers kat sini kan?? uwaaaaaaaa

Nazratul Azra said...

ooo x da jugak ek mcm kat sini.. hahah.. tp aku lagi sadis kan kak, kfc pon x da, apatah lagu mcD