Klik Untuk maklumat Lanjut

Friday, January 20, 2012

Ayam Goreng Perap Rangup (resepi mak mertua)

Ni picture dinner kami.
Ayam Goreng, Sambal petai ikan bilis dan stir fried bendi + cendawan shitake.
Sayur tu memang masak sikit sebab aku sorang je yang makan.
Laki adalah vegetable haters!


Yang aku nak kongsikan kat sini hari ni adalah resepi ayam goreng tu as requested by a few of my friend kat facebook hari tu.

Ayam Goreng Perap Rangup ***suka hati aku lah kan nak bagi nama apa.

1. Basuh ayam dan toskan. *aku suka guna peha ayam je, sebab nanti makan tak berebut sape punya besar, sape punya kecik.hahahahha...

2. Blender kan bawang besar, bawang putih, serai, kunyit, cili padi atau lada kering (aku guna dua- dua). Isi air sikit je ya. Asalkan blender tu boleh bergerak. Lepas tu tuangkan kat ayam yang dah ditoskan tu. Gaul bersama daun kari. Jangan lupa isi garam dan gula sekali ya.


Kalau tengok kat gambar ni macam berair banyak jugak kan. Saya buang sikit- sikit air ni. Sebab kalau banyak air, nanti masa tabur tepung, tepung tu tak melekat sangat pulak.

3.  Lepas perap selama setengah jam atau lebih, bolehlah goreng ayam tu. Tapi sebelum goreng taburkan tepung secara rata kat ayam ni. Tepung gandum je.


Ok, that's all. masa nak goreng, pastikan minyak betul- betul panas ya. Kalau boleh goreng secara deep fry la supaya ayam ni masak rata.


Ayam ni tak hangus. Tapi warna dia memang macam ni lah. tak boleh nak adjust.

SELAMAT MENCUBA!!!


2 comments:

Rizal said...

sedap kelihatannya..
terima kasih sudah share resepnya

Nazratul Azra said...

Sama- sama. jangan lupa untuk mencuba