Klik Untuk maklumat Lanjut

Monday, January 2, 2012

Ikan masak Lemak Cili Api

Ok,
Hari ni resepi Ikan Lemak Cili Api seperti yang direquest kawan- kawan.

Resepi ni tak macam biasa yang korang masak yang tumis bahan pakai minyak tu. Saya pun masak macam ni sebab sejak kawin suami memang stail masak lemak dia suka macam ni. Lagipun, tak muaklah masak cara ni. Selamat mencuba.

1.Blender bawang besar, bawang kecik, cili api, halia, kunyit hidup. Ada orang suka letak lengkuas, buah keras bagai.. Itu, ikut suka kot. Pada saya halia dah memadai sebab nanti letak serai lagi.

2.Bahan yg dah di blender tu terus masukkan dlm periuk. Kacau- kacau sampai nampak kering. Jangan lupa masukkan Serai yang dah diketuk dan asam keping.

3. Bila bahan tu dah kering, masukkan santan cair.

4. Lepas santan tu dah mendidih, masukkan ikan. Besarkan api. Masukkan garam, gula.

5. Bila nampak ikan dah masak (ikan kejap je dah masak ye, kadang tak sampai 5minit depends pada ikan yang diguna. Macam saya ni saya guna ikan Mayok) kecilkan api, masuk santan pekat. Kacau dalam setengah minit. Matikan api. Siap!!!

***Biasa masak lemak cili api ni, saya guna ikan Mayok(jemuduk), Sagai, Ikan merah . Kalau ikan kecik macam kembong atau selar, saya masak cara lain.
***kalau da masuk santan pekat tu, jangan tinggal tanpa kacau ya. Nanti santan pecah.
Post a Comment