Klik Untuk maklumat Lanjut

Thursday, January 26, 2012

Lasagna Serba Kekurangan

Ambik kau.
Nama resepi macam tajuk lagu jadinya.
Ye lah, memang serba kekurangan aku hari ni nak masak.
Tapi nak buat macamana, dah teringin sangatkan.
Konon tengahari tu makan sandwich dah ler.
Rupanya dalam pukul 3 tu dah lapar semula.
Dasar kuat makan kan.

Disebabkan teringin sangat nak makan, aku buat jelah.
Lagipun budak- budak keliling rumah ni dah rindu nak makan Lasagna kan.
Selamat mencuba!!!

1. Sediakan kepingan Lasagna dan cheese. Cheese tu korang gunalah Mozarella ke Philadelphia ke kalau nak sedap dan boleh tarik- tarik macam makan kat Pizza hut tu. Tapi aku tak ada semua tu kat sini. So, aku guna Cheddar je. Yang hancur tu pun Cheddar sebenarnya, tapi nak feeling grated Mozarella kan. So, aku hancurkan. Yang Keping- keping tu untuk bahagian atas sekali. Kepingan Lasagna tu rendam dalam air panas sampai agak lembut. Guna ikut berapa tingkat korang nak. Aku buat 4 lapis je tadi.


2. Sediakan bahan untuk inti daging tu jugak. Orang selalu guna daging kisar. Tapi aku tak suka sebab daging kisar macam tawar la. So, aku guna daging burger. Mula- mula tumis bawang tu guna minyak zaitun. Minyak biasa pun tak salah, marjerin pun boleh. Lepas tu masukkan daging tu, hancurkan dalam kuali. Kalau nak hancurkan sebelum masak tu pun boleh je. Then, masukkan sos Prego Traditional. Kalau nak pedas sikit, masuk sos cili sikit. Letak la garam n gula secukup rasa korang nak. Biasanya orang letak jugak tomato cincang and sayur macam carrot semua. Tapi aku tak ada. Oooppss.. tu ada jugak aku letak english herbs. Bay leaf, oregano n rosemary. Tak letak tak apa coz dalam sos Prego tu dah ada kot.


3. Untuk Sos putih, korang kalau ada sos Prego cendawan tu guna tu je. Masukkan dalam kuali lepas tu letak cheese, kacau sampai sebati cheese n sos tu. Tapi kalau tak ada, boleh buat macam aku ni. Butter sesudu ( aku guna marjerin je tadi). Cheese, susu full cream, tepung dalam 2,3 sudu. Cendawan tu ikut lah nak letak ke tak. Aku letak fresh Shitake. Cairkan butter dalam kuali, then masukkan cendawan. Tepung tu korang bancuh  dengan susu pastu masukkan dalam kuali. Kacau sebati. Bila nampak dah ok semuanya masukkan cheese. Kalau nampak pekat sangat masukkan susu lagi. Tapi memang nak pekat pun benda ni. Sebelum tutup api masukkan garam sikit. 


4. Ni inti Lasagna aku yang dah siap masak. korang susun dalam caserol bowl, tray or loyang ke apa ke yang boleh masuk dalam oven ya. Sapu marjerin dulu takut melekat. Lepas tu start susun kepingan Lasagna dulu. Lepastu letak inti daging tu. Tabur cheese. Letak kepingan lasagna lagi lepastu isi pulak sos putih tu, tabur lagi grated cheese. Ulang step sampai penuh magkuk korang.


5. Bahagian atas sekali lepas letak lapisan Lasagna terakhir, korang tabur kan grated cheese tu banyak- banyak. Then letak Cheddar tu. Sebelum masuk oven, sila tutup guna aluminium foil. Kalau tak, maka hanguslah keju korang tu nanti. Aku bukan setakat tutup. Memang aku balut satu bekas tu. Masa nak start susun- susun tu, boleh dah panaskan oven. Oven aku suhu normal yang aku guna, 180 darjah api atas n bawah. Bakar selama setengah jam.


Ini rupanya bila dah siap ya.
Tak dapat nak lapis banyak- banyak sebab kekurangan bahan mentah ya.
Harap maklum.

Aku memang nak amik picture full yang baru keluar dari oven, tapi budak- budak ni dah tak sabar nak makan. Aku tinggal pi amik handphone, diaorang dah potong. Hampeh.


Next time aku akan pastikan Lasagna aku setinggi 8 tingkat. 


Kepada yang nak try, silalah.
Ko makan kat Secret Recipe RM13 kot kalau tak salah aku.
Mangkuk pun kecik je.
Ni makan 3,4 orang pun kenyang tau.

*Benda macam Lasagna ni dan yang seangkatan dengannya macam Spaghetti, baked Macaroni n Cheese, Pizza, dan benda- benda yang ada cheese banyak- banyak memang aku masak atas permintaan anak- anak jiran je. Laki aku tak makan pun benda macam ni*




No comments: