Klik Untuk maklumat Lanjut

Saturday, January 21, 2012

Asam Pedas Ikan Jemuduk

Resepi atas permintaan peminat dari fb ya.
Hahahahhaha..
Bajet popular kan.
tak adalah.
Aku memang biasa upload gambar makanan kat dalam fb.
So, mana- mana yang kawan berkenan diaorang selalu suruh PM resepi.
Tapi aku dah malas main nak PM orang.
Letak dalam blog senang cerita.
Semua orang pun boleh tengok.

Walaupun saya orang Johor.
Saya masak asam pedas ikut style Nyonya ya letak belacan.
Tak kisahlah kan. Lain orang lain caranya. Yang resepi ni, yang biasa aku buat.



Asam Pedas Ikan Jemuduk
* kat tempat aku ni, orang panggil Ikan ni, Mayok. Yang aku masak hari ni adalah Mayok Bintik.

1. Kisar semua bahan ni. Ada lapan semuanya. Sambil isi dalam blender, kira dah cukup belum semua bahan. Lada Kering, Bawang Merah, Bawang Putih, Serai, Halia, Belacan, Buah Keras dan Kunyit Hidup.

2. Panaskan minyak, masukkan semua bahan yang dah di blender tadi. Masak sampai kering, naik minyak tapi jangan sampai hangit pulak ya. :)

3. Masukkan air asam jawa secukupnya. Kalau rasa masam sangat, tambah je air lagi. Masukkan garam dan gula. Aku masak memang tak isi ajinomoto ya. Biarkan sampai mendidih.

4. Masukkan ikan, daun kesum dan bendi. Kalau ada bunga kantan lagi best. Tapi aku susah nak dapat kat sini. So, tak adalah ya.

5. Biarkan ikan sampai masak. Dalam 5 minit je kot. Pastu siap dan boleh lah dihidang.

Senang kan!
*kalau korang tak nak letak belacan pun tak apa. Aku memang suka letak belacan sikit kalau masak asam pedas ni. Ada orang letak lada hitam sikit lah. Ikut korang lah kan. Citarasa masing- masing.
Post a Comment